Universitat Autònoma de Barcelona   Català |  English
   
  Palabra clave:
   
   

Incluye toda la documentación procedente de los diferentes órganos de la Societat del GT del Liceu. En el transcurso de los años, y para adecuarse a las circunstancias de cada momento, los accionistas que adquirieron las acciones se han regulado a partir de fórmulas diversas. La documentación generada responde a los cambios organizativos internos de la propia Societat.

Entre los documentos que pertenecen a la Dirección de la Societat se encuentran aquellos que constituyen los grandes ejes del archivo: las Actas de las Juntas de Gobierno, las Actas de las Juntas Generales y la serie de dietarios llamados genéricamente Libro del Conserje.

Tipología de documentos

Desde el punto de vista de la organización de la entidad, se creó una primera sociedad, a partir de la emisión de 50 acciones de 25 duros cada una, para la construcción del teatro "Liceo Filarmónico de Montesión". De forma paralela a la quiebra inicial del 1845, se constituyó una nueva Sociedad de Construcción, creada con acciones, que debían afrontar la construcción del nuevo teatro. Se levantó en poquísimo tiempo, y se inauguró el 4 de abril de 1847. La dirección ejecutiva de la sociedad de accionistas estaba delegada a una Junta de gobierno. Sus decisiones están recogidas en las Actas de la Junta de Gobierno. Desde 1844 hasta 1856 se designaba como "Junta Permanente del Teatro de Isabel II". Con la refundación de la entidad adoptó el nombre de Junta de Gobierno.

Una vez construido el teatro, y ya en funcionamiento, se separó una de las primeras secciones -el Conservatorio, heredero de las antiguas Cátedras de Música, canto y declamación-. En 1854 tomó cuerpo la nueva entidad, dedicada sólo a las representaciones líricas y teatrales, que adoptaría el nombre de "Sociedad del Gran Teatro del Liceo". De las reuniones de todos los socios derivan las Actas de las Juntas Generales, que recogen las reuniones desde 1854 hasta las que son consultables, de 1967.

El conjunto de dietarios llamados Libro del Conserje comprenden 25 volúmenes manuscritos. Su denominación cambió, desde Diario de la Mayordomía, a Diario de Secretaría. Después del incendio de 1861, la Societat contrató un trabajador que tendría que vivir en el mismo edificio. Entre sus obligaciones estaba la de recoger diariamente todo lo que sucedía en el teatro, ya fueran funciones, ensayos, reparaciones u otros acontecimientos más extraordinarios. Se empezó a redactar el primero de abril de 1862 hasta el 16 de julio de 1981, cuando el Consorci se encarga de la gestión teatral. Para facilitar su consulta se han dividido los volúmenes por años naturales. En total, fueron nueve los trabajadores que redactaron los volúmenes: Pío del Castillo, Bartolomé Carcasona, Francisco Carcasona (hijo), Ricard Carcasona (nieto), Josep Burgas, Manuel Fages, Miquel Alan, Pedro Puértolas y Joan Antich. Su cargo será llamado también administrador o mayordomo.

Otros documentos de ordenación interna son los diferentes Estatutos y Reglamentos de orden interno modificados según las circunstancias del momento, y las Memorias anuales, editadas para los socios, donde se recogen las actividades de cada temporada teatral.

Bailes de máscaras

Los bailes de Carnaval son otro de los episodios presentes dentro de esta serie. Los primeros documentados datan del 1848. Lograron una importancia social y artística, capital en la Barcelona de la época, hasta el punto de marcar de una forma notable toda la segunda mitad del siglo XIX, y convertirse en la referencia que imitarían el resto de bailes de máscaras barceloneses. Los bailes eran organizados por la propia Societat, generando una documentación propia: desde programas, a normativas específicas, invitaciones, arreglos de la sala, así como la contratación de músicos y la composición de repertorios de bailes específicos.

Durante el periodo de julio de 1936 a enero de 1939 el teatro fue nacionalizado, se convirtió en el Teatre Nacional de Catalunya. A pesar del paréntesis en algunas de las series anteriores, la gestión del teatro continuó, para atender la actividad que mantenía el coliseo de las Ramblas.


 

Dirección de la entidad


Registros 1 a 10 de 12   Llotges i localitats Ordenar por :   Título   |   Autor  |  Fecha fecha descendente  fecha ascendente  

volver a la página anterior Volver 

Página siguiente Página final


  Dictamen de la Comisión de la Junta de Gob. sobre extinción de entradas transmisibles
Planas, José Manuel
Vilá y Gil, Jaime

Fecha: 1862-1962
Descripción: 1 dossier amb 10 pàgines manuscrites
Nota: Un grup de socis planteja el problema de les localitats transmissibles i es realitza un dictamen sobre aquest fet
Nota: El dictamen està signat per J. Vilà i el soci que representa al grup és J. M. Planas
Lengua: castellà
Descriptores: Administració ; Llotges i localitats ; Socis
Colección: Administración




  Petició de diversos socis de revisió de l'amplada dels seus seients

Gil, Claudio
Puig Oriol, Camilo

Fecha: 1863
Descripción: 1 document manuscrit
Nota: Petició de diversos socis per tal de demanar la revisió de l'amplada dels seients de 1ª fila de l'amfiteatre i eliminar un seient 0 afegit. Entre els socis estan Claudio Gil i Camilo Puig Oriol
Lengua: castellà
Descriptores: Administració ; Llotges i localitats ; Socis
Colección: Administración




  Documentació diversa sobre la Junta del Gran Teatre del Liceu

Feixó i Pijuan, José
Pons y Clerch, Lorenzo

Fecha: 1880
Descripción: 15 documents
Nota: La major part dels documents estan relacionats amb la reforma del reglament però també hi ha notificacions de no assistència a les juntes i delegacions de vot, un llistat de les votacions de la Junta General celebrada el 27 de desembre de 1880, convocatòries a diverses juntes i la notificació de la dissolució de la comissió d’obres de reforma del teatre
Lengua: castellà
Descriptores: Direcció ; Socis ; Reglaments ; Llotges i localitats ; Edifici - Remodelació
Colección: Administración




  Convocatòries de Junta i documentació relativa als diversos temes tractats

Bernís, Albert
Gispert, Gustavo de
Roudil, J
Grases Fabrés,Santiago
Liccini, G.

Fecha: 1891
Descripción: 15 documents
Nota: Convocatòries de Juntes (signades pel vocal-secretari S. Grases) i documentació relativa als temes tractats: Renúncia de l'empresari A. Bernís i propostes de J. Roudil, G. Liccini i les corporacions d'orquestra, cor, banda i maquinària del G. T. del Liceu com a empreses, propostes d'arrendament. També es parla de la demanda de la Societat Artística de cobrir el dèficit, aportacions al Conservatori. També es parla de la renúncia de G. Gispert i la petició de cobrir quatre places a la Junta
Nota: Es conserva un llistat amb les diferents localitats
Lengua: castellà
Descriptores: Administració ; Socis ; Arrendaments ; Llotges i localitats ; Òpera ; Direcció ; Empresaris teatrals
Colección: Administración




  Convocatòries de Junta general ordinària i extraordinària, amb documentació diversa

Mata i Pons, Juan
Fontrodona, Ignasi
Trilla, Pedro

Fecha: 1883
Descripción: 6 documents
Nota: Convocatòries de 30 de març i 9 i 20 de juny, signades pel vocal-secretari J. Mata. La resta dels documents son: peticions sobre les quantitats a pagar per la restauració, queixa per aplicar un Reglament pendent de sentencia i no acceptar dimissions de part de la Junta. Signats per diversos socis, entre ells: I. Fontodrona, P. Trillo
Nota: Dins del tema restauració, es tracta el tema dels seients, es diu que només es pagaran els propietat de la Societat i cada propietari pagarà el seu
Lengua: castellà
Descriptores: Socis ; Llotges i localitats ; Edifici - Remodelació
Colección: Administración




  Puntos tratados en la Junta General de 7 enero de 1888 y acuerdos recaidos

Mata i Pons, Juan
Fort y Martorell, Javier
Bernís, Albert

Fecha: 1888
Descripción: 4 documents manuscrits
Nota: Document dels punts tractats a la junta del 7 de gener, signat pel vocal-secretari J. Matas, alguns punts els presenta J. Fort. Els assumptes son l'assegurança d'incendis, la renovació de les butaques i la petició de A. Bernís de no fer funcions de Quaresma. Hi ha tres documents amb informació de cadascun dels temes
Lengua: castellà
Descriptores: Administració ; Socis ; Llotges i localitats
Colección: Administración




  Documentació sobre diversos temes a tractar en Junta general extraordinària

Lluhi, F.
Bernís, Albert
Perelló y Ortega, Joan
Pavoni, Ferdinando
Girona, Manuel

Fecha: 1885
Descripción: 12 documents manuscrits
Nota: Conté bàsicament documentació sobre la gestió teatral: propostes de diversos empresaris, valoracions, etc., convocatòria de junta del 14 de març signada pel vocal-secretari F. Lluhí. Els empresaris que presenten proposicions són Alberto Bernis, Juan Perelló Ortega i F. Pavoni. Conté també una carta de Manuel Girona a la Junta notificant la seva dimissió del càrrec de president
Lengua: castellà
Descriptores: Socis ; Direcció ; Empresaris teatrals ; Llotges i localitats
Colección: Administración




  Convocatòries de juntes, acta d'una de les juntes i documents relacionats

Mata i Pons, Juan
Fort y Martorell, Javier
Grases Fabrés, Santiago
Girona, Manuel
Planas i Casals, Manuel

Fecha: 1889
Descripción: 14 documents
Nota: Convocatòries de juntes signades pels secretaris J. Mata, J. Fort i S. Grasses. Es conserva l'acta de la junta del 21 d'octubre, així com les dimissions o renuncies de pràcticament tota la Junta, inclòs M. Girona (president)
Nota: Entre els temes tractats: les condicions de les entrades transmissibles o la possibilitat d'explotar el teatre directament sense empresa. També es conserva un dictamen de l'advocat M. Planas sobre la validesa de la votació del dia 21 d'octubre
Lengua: castellà
Descriptores: Administració ; Assumptes jurídics ; Socis ; Llotges i localitats ; Direcció
Colección: Administración




  Convocatòries de juntes i documents relacionats

Torra, Ignacio
Milà, Tomás de A.
Güell i Bacigalupi, Eusebi

Fecha: 1898
Descripción: 4 documents
Nota: Convocatòries de juntes signades pels secretaris T. Milà i I. Torra. També es conserven les renuncies d'Eusebi Güell com a president i d'un dels vocals.
Nota: Un dels temes tractats és el repartiment d'entrades
Lengua: castellà
Descriptores: Administració ; Socis ; Llotges i localitats
Colección: Administración




  Consulta a J. Carner sobre la viabilitat de traslladar la retribució d'una localitat a una altra

Carner i Romeu, Jaume

Fecha: 1926
Descripción: 2 documents
Nota: La junta consulta a l'advocat J. Carner sobre la petició d'un soci de traslladar la contribució d'una localitat a una altra
Lengua: castellà
Descriptores: Socis ; Assumptes jurídics ; Llotges i localitats
Colección: Administración




 

Página siguiente Página final