
"Todos los ensayos
se fundamentan en una preciosa paradoja que ha definido lo
mejor del género ya desde Montaigne: el detalle íntimo
y preciso (el cimiento de la mayoría de los buenos
ensayos) sirve como fuente de deleite por sí mismo,
y también como trampolín para discurrir sobre
generalidades de mayor alcance. Nunca me atreviría
a afrontarme a la naturaleza de la verdad mediante
un salto frontal y una generalización abstracta, por
miedo a convertirme en un bufón huero y tendencioso,
que pontifica sobre lo irrefutable y lo indefinible."
(La montaña de las
almejas de Leonardo, p.15)
|
|
Stephen Jay Gould
|
|
 |
1989. Wonderful
life. The Burgess Shale end the nature of history (La
vida maravillosa)
S.Gould reinterpreta els fòssils
del jaciment de Burgess Shale trobats el 1909. L'antiguitat
d'un dels fòssils, 530 milions d'anys va obligar
a redimensionar la història de la vida.
+
informació (Wikipedia) |
|
|
 |
1997. Questioning the Millenium (Mil·lenni)
Un reccorregut per la fascinació
de les grans xifres del calendari i pels profetes que
han vaticinat reiteradament la fi del món.
|
|
|
 |
1999. Rocks of ages: Science and Religion
in the Fullness of Life (Ciencia versus
religión, un falso conflicto)
En aquest assaig afronta la històrica
tensió entre ciència i religió,
per molts gairebé tabú. Un fals debat
que només existeix en la pràctica social
però no en la lògica de dos estils de
pensament diferents però igualment vitals. Els
arguments de Gould es fonamenten en personatges històrics,
des del sacerdots Th. Burnet a científics com
Galileo o Darwin.
+
informació (Wikipedia) |
|
|
 |
2003. The Hedgehog, the Fox
and the Magister's Pox. Mending the Gap Between Science
and Humanities (Érase una vez
el zorro y el erizo)
Obra pòstuma. De nou, punt de
trobada entre la paleontologia, la història i
l'erudició. La guineu i l'erissó són
la metàfora per explicar com dues disciplines
diferents es poden ajudar mútuament.
+
informació (Wikipedia) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|