
"Todos los ensayos
se fundamentan en una preciosa paradoja que ha definido lo
mejor del género ya desde Montaigne: el detalle íntimo
y preciso (el cimiento de la mayoría de los buenos
ensayos) sirve como fuente de deleite por sí mismo,
y también como trampolín para discurrir sobre
generalidades de mayor alcance. Nunca me atreviría
a afrontarme a la naturaleza de la verdad mediante
un salto frontal y una generalización abstracta, por
miedo a convertirme en un bufón huero y tendencioso,
que pontifica sobre lo irrefutable y lo indefinible."
(La montaña de las
almejas de Leonardo, p.15)
|
|
Stephen Jay Gould
|
|
 |
1981. The mismeasure
of man (La falsa medida del hombre)
En paraules de l'autor, aquest llibre
és una crítica d'una teoria de la intel·ligència
fonamentada en un determinat estil de tests psicològics:
la teoria de la intel·ligència unitària,
de base biològica e immodificable.
Aquest llibre es va reeditar quinze
anys després arran de la publicació del
polèmica llibre The Bell Curve que reprenia
novament els vells arguments sobre l'origen biològic
de les desigualtats socials.
+
informació (Wikipedia)
|
|
|
 |
1987. An urchin in the Storm:
essays about books and ideas
Recull d'assajos publicats originalment
a la revista de crítica de llibres The New
York review of Books. A partir de la crítica
de diversos llibres s'endinsa en idees sobre el temps
geològic, el darwinisme o el determinisme biològic.
+
informació (Wikipedia) |
|
|
 |
1987. Time's Arrow. Time's cycle
(La flecha del tiempo)
Fins a finals del segle XIX la història
bíblica proporcionava la idea de temps limitat
menys de 5000 anys d'antiguitat. Des de diferents disciplines
es van aportar proves que la qüestionaven.
En aquest assaig analitza les teories
sobre la naturalesa lineal o cíclica del temps
geològic. Revisa autors que han contribuit al
debat sobre la idea d'un temps profund, o temps geològic.
Especialment en dos vessants, el temps progressiu i
els cicles temporals geològics, en especial les
teories de Thomas Burnet, James Hutton i Charles Lyell.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|