La Secció de Reserva de la Universitat Autònoma de Barcelona
Dins dels fons especials de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General, una de les seccions de més importància és la Reserva. Aquesta secció acull tots els documents de la Universitat publicats entre els segles XVI i XIX que no formin part d’un llegat concret dipositat en una altra biblioteca del campus.
Allotja, a més, una de les col·leccions més importants de revistes de finals del segle xix i principis del XX, principalment d’art i literatura; són les anomenades Reserva Marca i Reserva Monés. Aquestes són precisament les que tenen una major difusió i són sol·licitades constantment per estudiosos i per formar part d’exposicions externes. Molts dels exemplars que s’hi custodien són únics al nostre país. Actualment, la Biblioteca té entre els seus projectes la digitalització d’aquests títols, una tasca important que ja es pot començar a veure a través del DDD (Dipòsit Digital de Documents). Tanmateix, aquesta feina ens posa en contacte amb altres institucions amb projectes similars a través de la Biblioteca de Catalunya, de manera que s’aconsegueix una operativitat i difusió més grans.
Però la Reserva no guarda únicament aquesta sorpresa; també hi trobem la Col·lecció de Guions de Ràdio Barcelona, guions de tota la programació diària des de l’any 1925 fins al 1945, de la que primer va ser EAJ-1 Radio España de Barcelona, i que més tard es va anomenar Ràdio Barcelona. Documentació única per reconstruir els primers trenta anys de vida de Ràdio Barcelona. Aquests documents també es troben en procés de digitalització. Cal mencionar també una petita col·lecció vinculada a la ràdio, Guions de RàdioTeatre; es tracta d’aproximadament sis-centes obres teatrals emeses en l’espai radiofònic Radio Teatro, de Radio Barcelona, dirigit per Armand Blanch durant els anys cinquanta.
Vull destacar una altra col·lecció de la qual encara no hem finalitzat el processament: és l’anomenat Fons de la Nova Cançó. Està format per documentació recollida sobre aquest moviment entre els anys seixanta i vuitanta per Josep Porter-Moix. Un recull extens de retalls d’articles, entrevistes, entrades i publicitat de concerts, lletres de cançons, repertoris d’actuacions, etc. L’estudi d’aquest fons permetrà als investigadors d’aquest període històric o als investigadors musicals extreure una valuosa informació.
Facsímils d’obres com Beats o l’Atles d’en Cresques, per citar-ne de coneguts, una petita part de la biblioteca personal de Juan Valera i catàlegs de les exposicions universals celebrades a Barcelona i d’exposicions d’art complementen aquesta petita joia, que tenim la sort de gestionar.
Teresa Santos
Gestora de la Col·lecció
Biblioteca de Comunicació
i Hemeroteca General