Universitat Autònoma de Barcelona   Castellano  |  English

Presentació de l'Arxiu Històric de la Societat del Gran Teatre del Liceu

 

Les modernes tècniques de digitalització, identificació digital i de cerca de dades ens permeten relacionar com mai s’havia pogut fer tota la variada i complexa documentació que genera un teatre d’òpera.

Gràcies al conveni que es signà el 2011 entre la Societat del Gran Teatre del Liceu i la Universitat Autònoma de Barcelona es fa possible l’obertura, a tota la comunitat investigadora i als internautes en general, del catàleg i les sèries documentals digitalitzades pertanyents a l’Arxiu Històric de la Societat del Gran Teatre del Liceu.

El projecte comprèn la catalogació dels més de 50.000 documents generats des de 1837 fins a l’actualitat. El període més dens de la documentació aplegada es clou el 1981, quan la gestiEscenografia de Maurici Vilomara. Òpera Cristóforo Colombo. Acte IIó del teatre passà a mans del Consorci, competència des del 1994 de la Fundació del Gran Teatre del Liceu.

No és habitual conservar durant un període de quasi 150 anys tota la documentació que genera un teatre d’òpera. El cas del Liceu presenta més singularitats. A la complexitat dels seus orígens –que aplegaven des de projectes pedagògics a la construcció d’un nou teatre–, s’afegeix l’activitat de la societat privada propietària del solar i del teatre, la qual organitzava les temporades a través de l’arrendament a empresaris teatrals.

La documentació que es pot consultar i relacionar en línia és una eina de primera importància per a conèixer la complexitat i diversitat de facetes que intervenen en un teatre d’òpera:

- La història artística del teatre del Liceu.
- Els avenços tècnics en les arts escèniques.
- El fons de partitures generat per l’antic arxiu del Teatre.
- La documentació administrativa lliurada pels diferents empresaris que varen dirigir les temporades teatrals.
- Una part important de la història social i cultural de Barcelona, sorgida des del teatre d’òpera més important de la Catalunya contemporània, i de més llarga trajectòria a l’Estat espanyol.

En fer-ne la seva catalogació hem volgut mantenir la continuïtat de les sèries documentals. Això es tradueix en l’organització de la consulta en línia a partir de les diverses tipologies, i segons els variats tipus de suport, que s’aniran completant a mesura que el projecte creixi. En el primer nivell la documentació es classifica en les sèries següents:

- Administració de la propietat
- Direcció del Teatre
- Documentació tècnica
- Escenografies
- Fotografies
- Partitures

La continuïtat de l’activitat del teatre –que es va mantenir fins i tot durant el període comprès entre 1936 i 1939– permet relacionar els diferents materials entre ells. Ens hem plantejat aquest objectiu com la fita distintiva del projecte: no accedirem, per exemple, a una escenografia isolada, sinó que es possibilita el seu diàleg amb tota la resta de documents: plànols, programes, fotografies, epistolaris, partitures o documents administratius.

Alhora, el funcionament d’un teatre no es pot explicar com si fos una entitat tancada en ella mateixa. És el resultat d’un intens flux d’intercanvis artístics, comercials i tècnics. Hem enriquit, sempre que ha estat possible, el marc de relacions dels materials del Liceu amb l’activitat musical internacional del seu temps.

Aquest projecte és possible mercès a la implicació de diferents membres de la comunitat de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB): des del Servei de Biblioteques, fins a grups de recerca de diferents àmbits, que donen sentit a la interdisciplinarietat del propi arxiu.

Cal agrair, sobretot, el suport econòmic que està possibilitant la continuïtat del projecte, i que ens ha obert les portes a la història d’un dels espais més emblemàtics de Barcelona.

 
Francesc Cortès i Mir
Departament d’Art i de Musicologia